Geslaagde infoavond Medische Commissie

12 april, 2024

Woensdag 10 april heeft de Medische Commissie de aanwezige Argon leden tijdens een infoavond wegwijs gemaakt in wat er zoal komt kijken bij een medische noodsituatie op een voetbalvereniging.

Op verzoek van de vaste kantineploeg werden eerst de onderwerpen brandwonden, snijwonden en verslikking behandeld. Daarna was er speciale aandacht voor wat te doen wanneer iemand bewusteloos raakt, bijvoorbeeld door hoofdletsel na een botsing met een tegenstander. Hoe kun je dan vaststellen of het slachtoffer nog ademt of niet? En wat komt er bij kijken als er vervolgens een reanimatie dient te worden opgestart?

Een en ander werd realistisch gedemonstreerd met behulp van een oefenpop (voor de gelegenheid in Argon tenue gekleed) en een AED-trainer.

Aansluitend mochten de aanwezigen zelf ervaren hoe het is om een AED aan te sluiten en te bedienen en hoe het voelt om borstcompressies te geven op de oefenpop.

Wat doet de Medische Commissie verder?

De Medische Commissie werkt mee aan het vormgeven van het beleidsplan van sv Argon. Onder andere het op peil brengen en houden van de EHBO materialen, het meedenken over de inrichting van de nieuwe accommodatie op het gebied van EHBO en fysiotherapie, het opstellen en uitwerken van een veiligheidsplan met bijbehorende protocollen zijn enkele van de zaken waar nu aan wordt gewerkt.

In aanloop naar het seizoen 2024/2025 wordt meer duidelijk over de inhoud en zal dat worden gedeeld met alle leden.

Heb je vragen voor de Medische Commissie of wil je hier een actieve bijdrage aan leveren? Mail dan naar medischecommissie@argon.nl