Scheidsrechterzaken

Binnen de afdeling veldvoetbal moeten wekelijks vele wedstrijden geleid worden en dat vraagt een groot aantal scheidsrechters. De coördinator houdt zich daar samen met het wedstrijdsecretariaat mee bezig en heeft daar een zware taak aan.

Mocht u interesse hebben om zelf eens een wedstrijd te fluiten of als scheidsrechterbegeleider op te treden, neem dan a.u.b. contact op met de coördinator via e-mail of één van de wedstrijdsecretarissen.

Welkom bij sportvereniging Argon, waar jij wilt gaan fluiten. Je bent eigenlijk in functie bij de KNVB. Gedraag je daar ook naar in woord en gebaar. Belangrijk om te weten:

Voor de wedstrijd:
Op tijd aanwezig zijn, dat is 20 minuten voor aanvang van de wedstrijd
Draag geen kleding in dezelfde kleur als één van de partijen. Er hangen scheidsrechtersjasjes in de bestuurskamer
Zorg dat je fluit en je stopwatch het goed doen (probeer beide voor de wedstrijd uit!)
Neem een munt mee om te tossen
Vergeet je opschrijfboekje niet mee te nemen
In je boekje vul je vooraf in de namen van de teams en op welk veld er wordt gespeeld.
Gebruik een potlood om te schrijven (bij regen doet een balpen het niet)
Neem een bal mee uit de bestuurskamer
Controleer vóór de wedstrijd begint of de teams goed en compleet ingevuld zijn in de app wedstrijdzaken. Als dat zo is, geef dan akkoord.

Tijdens de wedstrijd:
Fluit zo hard dat de spelers er van schrikken, dan luisteren ze ook.
Wees als een politie agent, wijs met je hand de kant op die je bedoelt
Loop met het spel mee, je moet erbij zijn als er wat gebeurt
Als er wordt gescoord, eerst het doelpunt noteren en dan pas het spel hervatten
Fluit voor elke overtreding en leg uit waarom je fluit
Stuur toeschouwers bij de doelpalen weg
Luister niet wat ouders, leiders, trainers of overig publiek roepen en reageer er ook niet op
Denk altijd: ik kan het en ik doe het ook!
Wij staan altijd achter je.

Na de wedstrijd:
Neem de bal na afloop van de wedstrijd mee terug naar de bestuurskamer
Hang je scheidsrechtersjasje weer terug in het rek
Vul zo snel mogelijk de eindstand in via de app wedstrijdzaken
Geef de eindstand ook door aan het wedstrijdsecretariaat
Neem iets te drinken en praat eventueel met de andere scheidsrechters nog even over de wedstrijd na.