Jeugdtrainers, opgelet!

08 oktober, 2022

Bij voldoende belangstelling wil Argon in samenwerking met FC Utrecht een cursus aanbieden aan de jeugdtrainers van de onderbouw. Wat de cursus inhoudt kun je in onderstaand bericht lezen. Mocht je interesse hebben om aan deze cursus deel te nemen, stuur dan een mailtje naar veldvoetbal@svargon.nl onder vermelding van “Info Pass Play” met daarin in ieder geval je naam, het team dat je nu traint en je telefoonnummer, dan wordt er een app groep gemaakt waarin verdere gegevens gemeld zullen worden. Let op, er kunnen maximaal 20 trainers deelnemen aan deze cursus, dus zorg dat je er op tijd bij bent met inschrijven!

Wat houdt het in:

Deze opleiding van 2 bijeenkomsten is speciaal voor trainers die nog niet veel trainerservaring hebben. De volgende zaken staan centraal:

BIJEENKOMST 1

• Je krijgt inzicht in de basisvoorwaarden voor een plezierig sportleven
  • Je krijgt inzicht in verschillende voorwaarden voor succesvolle teams
  • Je kunt aan de hand van de geboden structuur afspraken maken met je team
  • Je kunt aan de hand van de geboden inzichten wedstrijden op een positieve wijze begeleiden

BIJEENKOMST 2

• Je leert wat een dwingende leersituatie is
  • Je krijgt inzicht in en je doet ervaring op met wat een dwingende leersituatie doet met het gedrag van spelers
  • Je krijgt inzicht in hoe je zorgt voor veel herhaling en plezier binnen een training
  • Je doet ervaring op met het aanpassen van de coaching aan je doelgroep

De opleiding FC Utrecht Coach Academy Play is gericht op het trainen en coachen van spelers uitkomend in de amateursport. Uitgangspunten zijn dat de trainer/coach leert om een goede sfeer te bouwen met het team, de trainingen goed leert te organiseren en de coaching kan aanpassen aan de doelgroep.

Om de opleiding met een certificaat af te ronden moet een aantal praktijkopdrachten worden gedaan. Het gaat hierbij om de volgende praktijkopdrachten:
- Het maken van afspraken met je team
- Het organiseren van je training
- Het coachen van je spelers

De beste ideeën komen vaak uit de praktijk van de trainers vandaar dat de praktijk van de trainer centraal staat. Na de bijeenkomsten kun je zelf aan de slag met de toepassing van het maken van afspraken, het organiseren van je training en het coachen van je spelers. De daarbij behorende praktijkopdrachten worden ingevuld in je werkboek.

INHOUD BIJEENKOMST 1
- Trainers maken het verschil
- Een Positief sportklimaat met Respect, Veiligheid en Vertrouwen
- Voorbeeld cases succesvolle teams
- Het maken van afspraken met je team
- Het begeleiden van wedstrijden

INHOUD BIJEENKOMST 2
- Dwingende leersituatie definitie & onderbouwing
- Veel herhaling en plezier binnen een training
- Coachen aanpassen aan je spelers

TIJDSDUUR
- 2 opleidingsbijeenkomsten van ca. 3 uur
- Uitvoeren opdrachten: 5 uur
- Totaal: ca. 11 uur

De docenten hebben ervaring in topsport, in het amateurvoetbal als trainer en clubbestuurder, in het bedrijfsleven en bij sportbonden. Zo zijn de docenten onder andere Jan van Loon en David Vecht (beiden werkzaam bij de FC Utrecht Academie).

Het diploma FC Utrecht Coach Academy Play wordt toegekend aan hen, die alle praktijkopdrachten hebben afgerond.