Degradatieregeling bekend gemaakt

16 september, 2022

Het was al langer bekend dat in de komende twee seizoenen een versterkte degradatie zou gaan plaats vinden om de voetbalpiramide bij de standaardteams weer de juiste vorm te kunnen geven.

Dat er daarom meer dan de gebruikelijke aantallen degradanten zouden zijn was een logische gevolgtrekking. De regeling voor het komende seizoen is nu bekend gemaakt en bij de afdeling van ons eerste elftal betekent dit, dat de ploegen die als nummer 12, 13 en 14 eindigen zich in het volgende seizoen moeten melden in de 2e klasse. De nummers 10 en 11 melden zich voor de nacompetitie samen met de periodekampioenen uit de 2e klasse A, B en C om te knokken voor één beschikbare plaats in de 1e klasse, dus zal er zeker een vierde degradant bijkomen.

Dit alles is er op gericht om van de huidige 11 eerste klassen in het zaterdag- en zondagvoetbal samen terug te gaan naar 8 klassen. In het seizoen 2024/2025 zullen deze klassen gemengd ingedeeld worden, dat wil zeggen zaterdag en zondag door elkaar heen, waarbij de thuisploeg het recht heeft om de speeldag te bepalen, behalve als de tegenstander een principiële zaterdagclub is, deze zal het recht behouden om de wedstrijden op zaterdag af te werken.

Er staan dus weer behoorlijk wat veranderingen te wachten, een ieder die de volledige regeling voor komend seizoen wil inzien hoeft alleen maar even op bijgaand document te klikken.