Argon G-Team: Het laatste toernooi.

03 augustus, 2018

Op zaterdag 25 augustus 2018 speelt het G-Team van Argon zijn laatste wedstrijden op eigen veld. Dan organiseren wij het Rabobank G-Toernooi. Daarna valt na 25 jaar definitief het doek want het is niet gelukt om de oude garde te behouden en nieuwe spelers aan te trekken. En dan moet je reëel zijn.

We kijken terug op vele mooie jaren in de competitie waarbij we vele uitstapjes mochten maken. Heerlen, Groningen, Assen, Texel en zelfs een Toernooi in Portugal met Louis van Gaal ! Op het hoogtepunt beschikte Argon zelfs over 2 G-teams. Nu 5 spelers hebben aangegeven er mee te willen stoppen en de leiders de continuïteit in competitieverband niet meer kunnen waarborgen, valt het doek.

Geschiedenis
26 jaar geleden in de zomer van 1992. Mark Vugt was begeleider in het Mijdrechts gezinsvervangend tehuis Molenhoek en merkte dat een aantal bewoners met een verstandelijke beperking veel plezier beleefden aan voetbal. Met een aantal spelers is men toen begonnen met trainen o.l.v. Mark, maar dit kon alleen op zondagmiddag bij v.v. Hertha in Vinkeveen. Dankzij Piet de Jong van Argon werd een opening gevonden om bij Argon te komen voetballen als G-team in competitieverband, wat toen nog in de kinderschoenen stond. (uit tegen Texel G1…)
Januari 1993 was het G-team bij sv Argon dus een feit en meteen had dit een aanzuigende werking, want ook van buiten het tehuis kreeg men spontaan aanmeldingen of men ook mee mocht doen met voetballen bij het G-team. Na enige jaren droeg Mark Vugt het leiderschap over aan Chris de Boer en Henk Turk, waarbij zij de hulp kregen van Piet Pauw en Ed Stuurop als chauffeurs. Wegens gezondheidsproblemen moest Henk Turk na 5 jaar stoppen.  Ook Chris de Boer moest in 2007 vanwege gezondheidsredenen na 14 jaar stoppen bij Argon. Bij zijn afscheid is Chris voor zijn jarenlange inzet als leider van het G-team benoemd tot lid van verdienste van Argon.

Begin 2001 voegde Frits Hennipman zich bij het G-team als vaste scheidsrechter. Al gauw bleek dat Frits tot meer in staat was dan alleen arbitrale leidsman ten gunste van het G-team. Door zijn vele connecties in het Mijdrechtse bedrijfsleven zag hij kans om het G-team te voorzien van nieuwe kleding en sportartikelen en werden er jaarlijks weekenduitstapjes geregeld naar Texel mede ook door steun van sponsors. In 2010 ontving Frits uit hoofde van de burgemeester der Ronde Venen een Koninklijke onderscheiding voor zijn vele goede werk als vrijwilliger.

Het G-team acteerde in de B-categorie door de jaren heen redelijk constant in de ranglijsten, en was veelal te vinden in het linker rijtje op de 3e, 4e en 5e plaats. Nadat Frits Hennipman de leiding van Chris de Boer definitief had overgenomen en dit met veel liefde en groot elan deed, openbaarde zich eind 2009 bij hem een ongeneeslijke ziekte. We hebben in mei 2010 samen met Frits, familie en de 2 G-teams nog een zeer geslaagd toernooi weekend naar Texel georganiseerd. Het zou zijn laatste worden… In augustus 2010 is Frits overleden en onder zeer grote belangstelling begraven.

Het G-Toernooi 2018
Op zaterdag 25 augustus starten we met 2 poules van 5 teams. We starten om 10:00 tot 15:00 waarna de prijsuitreiking. Deze dag zou niet mogelijk zijn door de vele sponsors die het G-Team altijd op handen heeft gedragen. Paul Reurings verzorgt de gehele lunch voor 170 personen en Argon en de Lijnkijkers faciliteren ontbrekende zaken zoals fruit, melk en vele andere zaken. Woorden van dank zijn hier op zijn plaats !

Het G-team hoort sinds jaar en dag bij Argon waarmee de club zijn sociale en maatschappelijke visie bevestigd. Ook onze hoofdsponsor de RABO bank onderschrijft het belang en faciliteert een aantal zaken waaronder materiaal, middelen voor dit toernooi maar ook een gezellig uitje met het team en hun begeleiders.
In het seizoen 2016/2017 werd het G-team van Argon nog winterkampioen hetgeen met recht een geweldige prestatie genoemd mag worden. Met elkaar plezier beleven is het ultieme doel en een genot voor de omgeving  ze te zien stralen. Wij hopen dat velen die het G-Team tot op het laatst een warm hart toe dragen op 25 augustus bij dit unieke toernooi  aanwezig zullen zijn.

Namens het Bestuur,

Ton Goedemoed vz
Peter-Paul Wienk  Toernooi organisatie.