Sportieve steun voor Burundi

23 augustus, 2019

Sportieve steun voor Burundi dankzij het tweede leven van de afgeschreven Argon tenues en voetballen.

Sinds 2008 reist Jean Marie Hamenyimana (vader van onze selectiespeler Guy-Robert) naar Burundi. Hij is in dit land geboren en getogen maar in de jaren negentig heeft hij i.v.m. stammenoorlogen zijn land moeten ontvluchten en is toen via allerlei omwegen in Mijdrecht terecht gekomen.

Gelukkig zijn de oorlogen weer achter de rug en werkt men volop aan de wederopbouw. Hiervoor gaat Jean Marie jaarlijks terug om te helpen. Hij vertrekt dan met koffers vol met afgeschreven voetbaltenues en ballen van Argon. Hij heeft er voor gekozen om met name de jeugd te ondersteunen in sportieve activiteiten. Immers sport verbroedert en op een speelse manier kan men alle ellende van strijd van voorbije jaren achter zich laten.

In 2017 reisde Cees Reurings van onze materialen commissie met hem mee. Hij was aangenaam verrast om te zien hoe enthousiast de jeugd was en hoe fantastisch het was om te zien hoe alle materialen een tweede leven hadden gekregen. Overal in de provincie waar zij kwamen werden wedstrijden georganiseerd en dankzij de diverse tenues werden het dus leuke sportieve wedstrijden. Geweldig om dit zo te zien.

Deze zomer zijn Jean Marie en Cees weer samen op pad geweest naar Burundi om te ondersteunen en materialen uit te delen. Hiermee kunnen weer nieuwe teams worden opgericht. Ze hebben dus ook kunnen zien dat er in de provincie Rumonge en Cibitoke al nieuwe teams waren opgericht en werden daar dus spontaan uitgenodigd om een wedstrijd bij te wonen.

Heel veel dank werd uitgesproken richting Argon, Johnson en andere ondernemingen die dit doel van harte ondersteunen.

Het deed wel pijn om te zien dat de meeste spelers op blote voeten spelen. Sportschoenen zijn voor deze kinderen een luxeartikel. Die kunnen zijn zich niet veroorloven. De meeste jongens en meisjes zijn erg leergierig. Maar helaas ontbreekt het ook nog aan goede schoolspullen.

De wederopbouw is in volle gang. De overheid heeft besloten dat dit land het nu zelf moet gaan uitzoeken en biedt geen ondersteuning meer. Maar u ziet, onze (afgeschreven) spullen worden daar ten volle benut en maakt het leven voor de jeugd van Burundi een stukje aangenamer, maar er is nog veel meer nodig.

Wilt u iets betekenen voor jeugd en sport in Burundi neemt u dan contact op met:

1. Argon materiaalcomissie Cees Reurings
  2. Jean Marie Hamenyimana tel: +31 687 313037 email: hamenya@yahoo.fr