Informatie KNVB

21 maart, 2020

De competities zijn stilgelegd en veel is nog onduidelijk over hoe we nu verder (kunnen) gaan met het seizoen 2019/2020. Voorlopig zitten we allemaal in de wachtkamer, maar uiteraard is de KNVB achter de schermen wel bezig met diverse scenario's. Gisteren is er een update gekomen, waarvan we enkele punten hier doorgeven:

Competitie veldvoetbal (amateurvoetbal)

Hoewel er nog veel onduidelijk is staat het vast dat het uitspelen van alle competities een uitdaging gaat zijn. We realiseren ons dat we de komende tijd ook veel inzet gaan vragen van clubs. We doen dan ook een beroep op ieders flexibiliteit om met elkaar tot een zo goed mogelijk vervolg van de competities te komen. Op dit moment geldt dat alles is uitgesteld t/m 6 april; voor daarna wordt gewerkt aan verschillende scenario’s. Streven hierbij is om de competities in de A-categorie helemaal uit te laten spelen (i.v.m. de bijbehorende promoties en degradaties). Voor de afloop van de competities in de B-categorie wachten we vooralsnog de verdere ontwikkelingen af.
Indien kort na 6 april (een deel van) de competities hervat kunnen worden, zal er in ieder geval in het Paasweekend geen dubbel programma ingepland worden.
Ons uitgangspunt is dat uiterlijk 30 juni de competitie eindigt. Dit i.v.m. de zomervakanties en de start en voorbereidingen op het seizoen 2020/’21.
Er is op dit moment geen datum bepaald waarop uiterlijk wordt besloten of de huidige competitie nog (geheel) kan worden afgerond. De ontwikkelingen volgen elkaar dermate snel op dat we hierbij handelen naar de informatie die op dat moment voorhanden is.
Nu al is duidelijk dat – zodra de competities weer worden hervat – we niet ontkomen aan het plannen van midweekse wedstrijden. Uiteraard proberen we, waar mogelijk, dit tot een minimum te beperken.
Wanneer de crisis lang aanhoudt bestaat de mogelijkheid dat de uiterste overschrijfdatum van 15 juni wordt verschoven.
De voorbereidingen voor de introductie van de O21- en O23-competitie gaan door. Verenigingen zijn daarvan op de hoogte via een informatiedocument ‘O23 t/m onder O13 2020/’21’.
De deadline voor de inschrijving voor de nieuwe O21- en O23-competities en de inschrijvingen voor de overige jeugdcompetities is verplaatst naar 20 april. Hier vind je een overzicht van de inschrijvingen tot nu toe. Deze documenten worden de komende tijd regelmatig bijgewerkt.

Competitie zaalvoetbal

Op dit moment geldt dat alles is uitgesteld t/m 6 april; voor daarna wordt gewerkt aan verschillende scenario’s. Ook voor het zaalvoetbal geldt dat het streven hierbij is om de competities in de A-categorie helemaal uit te laten spelen (i.v.m. de bijbehorende promoties en degradaties). Voor de afloop van de competities in de B-categorie wachten we de verdere ontwikkelingen af.
Met alle betrokkenen overleggen we over het wel/niet doorgaan van de landelijke bekerfinales mannen en vrouwen die gepland staan op 10 april. Hierover nemen we op korte termijn een besluit.

Accommodatiezaken

Alle sportaccommodaties en sportinrichtingen zijn gesloten voor publiek. Als groepen ondanks de sluiting alsnog gebruikmaken van de accommodatie van jouw vereniging moet de gemeente hierop handhaven. Bij overtreding van de maatregel kunnen zij een boete opleggen aan de overtreders op basis van de lokale noodverordening.

Tot slot, zorg goed voor jezelf en voor elkaar! Hopelijk kunnen we dan spoedig weer het normale (voetbal)leven met elkaar oppakken.