Bericht van de scheidsrechterscoördinator

11 september, 2020

Als nieuwe scheidsrechterscoördinator bij SV Argon wil ik graag even uw aandacht vragen voor de belangrijke taak van de scheidsrechter. Iedere week gaan we ervan uit dat het normaal is dat voor ieder team een scheidsrechter op het veld staat, maar zo gewoon is dit helaas niet.

De taak van de coördinator is niet alleen maar even iedereen een scheidrechter toebedelen, maar bij deze functie hoort ook het werven van nieuwe scheidsrechters en zorgen dat de scheidsrechters begeleid worden door de goede mensen. Hiervoor zijn we druk bezig achter de schermen om een scheidsrechterscommissie samen te stellen.
Uiteraard is het ook heel belangrijk dat de scheidsrechters die op zaterdag fluiten ontvangen worden en dat alle nodige spullen voor hen klaar liggen, hierbij hoort uiteraard ook een praatje vooraf en als de tijd er is achteraf.

Wat is er nu zo belangrijk
Belangrijk is dat we als we alle teams (jeugd en senioren) kunnen laten voetballen, in het verleden was het helaas regelmatig zo dat je op het laatste moment zelf iets moest regelen of zelf moest fluiten. Als trainer/coach zijnde vond ik dit zeer irritant, dus dit is een van de redenen waarom ik deze functie wilde gaan doen.

Wat we willen bereiken met de commissie
We willen aan iedereen aandacht vragen om eens te kijken of het iets voor jou of u of iemand om jullie heen is om misschien af en toe of vaker een wedstrijd te fluiten. Hoe meer scheidsrechters we in de app hebben staan hoe makkelijker het word om iedereen een scheids te geven op de zaterdag.

Waar kunnen wij bij helpen
Wij zouden als commissie graag een scheidsrechterscursus aanbieden om pupillen/verenigingsscheidsrechter te worden, maar het lijkt ons ook leuk om een avond aan te bieden aan ouders/verzorgers om de drempel te verlagen voor het assisteren van de scheidsrechter, ik heb als coördinator het idee dat mensen het wel zouden willen maar niet durven omdat ze de regels niet goed weten. Dit is nou een van de dingen die we als commissie graag zouden willen gaan bieden aan u of jou.

Op dit moment hebben we een nieuwe scheidsrechters app opgestart die strikt voor de jeugdscheidsrechters is, inmiddels hebben we ook hier al 6 jonge spelers in opgenomen die geïnteresseerd zijn om scheidsrechter te worden. Deze spelers worden begeleid, dus worden ontvangen door de coördinator, en zullen tijdens het fluiten van de jongste jeugd langs het veld bijgestaan worden en geadviseerd. Wil je ook jeugdscheidsrechter worden, meld je dan bij de coördinator en we kijken samen wat je wilt.

Dan wil ik mij richten tot de trainers/coaches, het kan tijdelijk nog zo zijn dat je geen scheidsrechter toegewezen hebt gekregen, maar weet dat we achter de schermen heel druk bezig zijn om te gaan zorgen dat de tekst op de site “Eigen Scheidsrechter” tot het verleden gaat behoren. Helaas is dat niet in een paar dagen geregeld, maar weet dat alles op alles word gezet om te zorgen voor een scheidsrechter.

Als laatste hoop ik dat er mensen zijn die de commissie aanspreken om mee te helpen om deze zo belangrijke taak tot een succes te maken.

Met sportieve groet,
Jan Burggraaf